Custom Pages
[vc_separator type='transparent' color='' thickness='' up='20' down='7']
Portfolio
[vc_separator type='transparent' color='' thickness='' up='20' down='7'] [social_icons type="normal_social" icon="fa-twitter" use_custom_size="yes" size="fa-lg" custom_size="17" link="http://twitter.com" target="_blank"] [social_icons type="normal_social" icon="fa-facebook" use_custom_size="yes" size="fa-lg" custom_size="17" link="http://www.facebook.com" target="_blank"] [social_icons type="normal_social" icon="fa-google-plus" use_custom_size="yes" size="fa-lg" custom_size="17" link="https://plus.google.com" target="_blank"] [social_icons type="normal_social" icon="fa-instagram" use_custom_size="yes" size="fa-lg" custom_size="17" link="http://instagram.com" target="_blank"] [social_icons type="normal_social" icon="fa-tumblr" use_custom_size="yes" size="fa-lg" custom_size="17" link="https://www.tumblr.com" target="_blank"] [vc_separator type="transparent" position="center" up="12" down="16"] [button target="_self" hover_type="default" color="#808080" hover_color="#fff" background_color="rgba(255,255,255,0.01)" hover_background_color="rgba(255,255,255,0.01)" border_color="#7a7a7a" hover_border_color="#ffffff" text="PURCHASE NOW" link="https://themeforest.net/item/bridge-creative-multipurpose-wordpress-theme/7315054?ref=QODE" font_size="12px"]

Cały ten rytm, czyli o poczuciu rytmu w stepowaniu.

poczucie rytmu

Cały ten rytm, czyli o poczuciu rytmu w stepowaniu.

Rytm. W życiu, w tańcu, w muzyce, w sercu. Cykliczne powtarzanie się czegoś. Przewidywalność.
Rytm jest nieodłącznym elementem naszego życia, a dziś chcę się zająć rytmem, który jest nieodłącznym elementem stepowania – czyli rytmem muzycznym.
To, że rytm jest ważny w stepowaniu, ba kluczowy, to wiemy.
Ale czy wiemy co to jest ten rytm i jak on się ma do mojego stepowania?

Z teorii, rytm jest jednym z elementów dzieła muzycznego, których w sumie jest osiem:
melodyka
rytmika
harmonika
faktura
dynamika
agogika (tempo)
barwa (kolorystyka)
artykulacja

Dla tancerza stepującego szczególnie ważny jest rytm, ponieważ nasz taniec polega na wydobywaniu dźwięków i tworzeniem z nich rytmów.

Czym jest rytmika?

Rytmika polega na zorganizowaniu przebiegu dźwięków w czasie.
Pomaga nam w tym puls, i wyobraź sobie, że puls to strumień równo rozmieszczonych uderzeń. Te uderzenia to regularne i powtarzające się wartości rytmiczne, czyli nasze nuty.
Raz dwa trzy cztery, raz dwa trzy cztery….
Pogrupowane nuty tworzą takty. Takt jest najmniejszym odcinkiem utworu muzycznego, a jego długość określa nam metrum.
A zatem metrum jest miarą. Określa nam ile, jakich uderzeń występuje w danym takcie.

¾ trzy ćwierćnuty w jednym takcie
4/4 cztery ćwierćnuty w jednym takcie
6/8 sześć ósemek w jednym takcie

To właśnie metrum pomaga nam usystematyzować przebieg dźwięków w czasie. Metrum jest organizacją pulsu, który wyczuwasz.
To taki przebieg dźwięków, w którym wyraźnie wyczuwasz akcent metryczny, czyli to nasze „raz”, pierwsze uderzenie w takcie, tak ważne w stepowaniu. Dzięki metrum wiesz ile, jakich nut występuje w jednym takcie.

W muzyce nie chcemy by przebieg dźwięków był monotonny, cały czas ten sam, bo taka muzyka nas nuży.
Fajnie się chwilę do niej pobujać, włączyć do sprzątania czy zmywania, ale na dłuższą metę, niekoniecznie chcemy jej słuchać. Bo to kolejny hit na tak zwane jedno kopyto. Niewiele różniący się od innych utworów nadawanych w popularnych stacjach radiowych.

Podobnie jest w stepowaniu. Jeżeli stepując nie wykorzystujesz w obrębie frazy różnych wartości rytmicznych, nie urozmaicasz swoich dźwięków, nie akcentujesz, wykonujesz cały czas jeden powtarzalny rytm, to po chwili jest to po prostu nudne.
Wszelkie wtrącenia w muzyce są po to by zaciekawić słuchacza, zaintrygować, zachęcić by słuchał dalej.
I takie samo zadanie mamy w stepowaniu.

Jak tworzyć wpadające w ucho rytmy?

Przede wszystkim dobrze zapoznać się z narzędziami, które masz pod ręką.

1. Wartości rytmiczne

Czyli nasze ćwierćnuty, ośemki, szesnastki, triole oraz płynne i osadzone w czasie przechodzenie między nimi.
Dlaczego osadzone w czasie ?
Bo to właśnie nasz timing, czyli stepowanie we właściwym momencie względem muzyki, sprawia że naszego stepowania się dobrze słucha lub nie. Czasem decydują o tym ułamki sekund.
W pracy nad timingiem niezbędny jest metronom, na którym możemy ustalić sobie tempo (czyli ilość uderzeń na minutę) i pracować nad tym byciem w muzyce.

2. Akcentowanie

Akcentów mamy dwa rodzaje. Metryczny, czyli niezależny od nas, a zależny od przebiegu dźwięków. To zwykle te akcenty na raz i na trzy, które wynikają z metrum.
Ale jest też akcent wyrazowy, który już zależy od nas, od wykonawców. Czyli to Ty decydujesz, który dźwięk chcesz zaakcentować, wzmocnić jego siłę i dzięki temu urozmaicić swoje wykonanie, stepowanie.

3. Groove, feeling

Szperałam w internecie, na różnych forach muzycznych w celu znalezienia definicji słowa groove.
Dyskusji na temat „groove” było mnóstwo, ale jednej konkretnej definicji nie znalazłam.
Bo groove to nie jest coś, co można tak po prostu zdefiniować.
To coś co trzeba poczuć, znaleźć w sobie. Trochę jak ze swing feeling, o którym pisałam tutaj.

Groove sprawia, że stepujesz z uczuciem, a nie tylko wystukujesz rytmy bez przekonania.
Ten sam temat muzyczny zagrany sucho, różni się od tego, który jest zagrany z uczuciem. Odbiorca to czuje i albo chce się do tego bujać, albo nie.
I znowu, podobnie jest w stepowaniu.
Twoje stepowanie może być zlepkiem dźwięków, rytmów, ale może też być muzyką, która porywa.

I właśnie tego będę uczyć na Warsztatach online „Cały ten rytm”, które odbędą się 7 listopada.

Korzystania z narzędzi, które masz pod ręką by samodzielnie tworzyć rytmy, a z nich muzykę, która płynie.
Więcej o warsztatach dowiesz się tutaj:

A jeśli chcesz już dziś zacząć pracować nad swoją rytmiką, zacznij od prostego ćwiczenia.

Wybierz sobie jeden krok podstawowy np. step heel (obejrzyj tutorial na YouTube)
Step heel składa się z dwóch uderzeń. Zatem w jednym takcie o metrum 4/4 wykonasz step heel dwukrotnie, w sumie 4 uderzenia.

Zastosuj przebieg |ćwierćnuty| ośemki |szesnastki| ósemki;  po jednym takcie na każdą wartość rytmiczną.

W liczeniu wygląda to następująco:
1234 | 1i2i3i4| 1eia2eia3eia4eia| 1i2i3i4

Jeśli wolisz słowa niż liczby, możesz zastosować opcję:
Ta Ta Ta Ta | Ta Ka Ta Ka Ta Ka Ta Ka| Ta Ka Dy Mi Ta Ka Dy Mi Ta Ka Dy Mi Ta Ka Dy MI| Ta Ka Ta Ka Ta Ka Ta Ka

Gdzie:

Ćwierćnuty wypowiadasz jako Ta
Ósemki Ta Ka
Szesnastki Ta Ka Dy Mi

Droga Czytelniczko/ Drogi Czytelniku, jeśli ten artykuł pomógł Ci zrozumieć czym jest poczucie rytmu to będzie mi miło, jeśli podasz go dalej. Możesz też dać mi znać w komentarzu czy znalazłaś/eś w nim coś dla siebie!
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.