Taneczna encyklopedia

Cały ten swing, o poczuciu lekkości w stepowaniu

Cały ten swing
Gdy zaczynasz naukę stepowania, to prawdopodobnie cała Twoja uwaga jest skoncentrowana na nogach, na stopach, na dźwiękach.
Twój umysł tak bardzo stara się opanować kroki, że zapomina o tym, że oprócz nóg jest jeszcze całe ciało.

A przecież stepowanie nie bez powodu w oryginalnej nazwie to tap dance, z naciskiem na dance, czyli taniec.
I to jedno słowo, od jakiegoś czasu fascynuje mnie najbardziej.

Lubię szukać sposobów by moi uczniowie przestali tylko powtarzać wyuczone rytmy, a zaczęli tańczyć.
Dla mnie taniec w stepowaniu jest wtedy, kiedy widzę w nim człowieka. Jego osobowość, jego indywidualny charakter ruchu. To coś, co każdy z nas dodaje od siebie i sprawia, że nikt inny tak nie zatańczy.

By pomóc w uruchomieniu górnej części ciała, na swoich zajęciach wykorzystuję elementy tańca jazzowego czy klasyki, ale wiem też, że czymś co daje w ruchu ogromną swobodę jest swing, a dokładniej swing feeling.

Przez ostatnie kilka lat zetknęłam się z różnymi tancerzami i nauczycielami, co pozwoliło mi na poszukiwanie i odkrycie charakteru ruchu, który jest mi najbliższy. I to właśnie taniec z tym szczególnym „swing feeling” jest dla mnie najbardziej naturalny i sprawia mi ogromną przyjemność. Sprawia, że w tańcu czuję się swobodnie.

Czym jest swing?

swing

 

Swing jako specyficzny rodzaj rytmu

Czym jest swing rhythm najprościej zobrazować zestawiając ze sobą rytm równy i swingowy.
W rytmie równym ósemki mają taki sam czas trwania, natomiast w swingu ten czas jest różny.

Jeden takt ósemek w rytmie równym w metrum 4/4 wygląda następująco:
1 i 2 i  3 i 4 i…
Natomiast tak wygląda swing:
1 – i2 – i3 – i4 – i

Swing rhythm wyobraź sobie jako triole, w których omijasz drugie uderzenie:
1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3
1 – 31 – 31 – 31 – 3
1 – i2 – i3 – i4 – i

Swing music

To kierunek muzyczny z okresu lat 30 i 40 XX wieku. Charakterystyczne dla tego okresu były big bandy, w których kluczową rolę odgrywało występowanie sekcji rytmicznej (bas, instrumenty perkusyjne), pianina, spajającego ze sobą całą sekcję rytmiczną oraz instrumentów dętych odpowiedzialnych za temat muzyczny.

Równolegle ze „złotą erą swingu” rozwijały się tańce, które dziś określane są mianem swing dances m.in. Lindy Hop, Collegiate Shag czy Charleston.
To, również w tym okresie bardzo mocno rozwijało się stepowanie, w zasadzie równolegle z rozwojem muzyki jazzowej. Dlatego tak ważny jest w nim swing.

Swing feeling

Swing feeling to coś co trzeba w sobie poczuć, to coś co sprawia, że tańczysz z uczuciem, z polotem. To dzięki niemu Twój taniec nabiera lekkości. Swing sprawia, że stepowanie wydaje się być proste, choć wcale takie nie jest. Sprawia, że tańczysz ze swobodą, a każdy kto na Ciebie patrzy sądzi, iż jest w stanie zrobić to podobnie.

Lubię też sposób, w jaki swing przedstawia Brenda Bufalino (jedna z tancerek mających ogromny wpływ na powrót stepowania w latach 80.)

„Swing sprawia, że każdy porusza się odrobinę inaczej, co z kolei sprawia, że sala się buja. Swing nie narzuca formy. Gdy nadajesz kształt, ustalasz ścisłą pracę rąk, linie, wtedy powstaje choreografia. Łatwo wtedy sprawić, że formalizując taniec, straci on swoje życie”.

Co jest Ci potrzebne, aby znaleźć i poczuć swing feeling?

– bounce, czyli pulsacja w ciele
– znajomość tradycyjnych time steps
– umiejętność tworzenia własnych time steps
– zrozumienie podstawowych struktur jazzowych w tym formuły 3 i break (o której pisałam tutaj)
– umiejętne korzystanie z szuflad, w których trzymasz kroki, które swingują (poznaj moją koncepcję szuflad pełnych kroków)

swing

Na warsztatach „Cały ten swing” dowiesz się:

– Jaka jest różnica między rytmem równym, a swingiem?
– Czym jest bounce i dlaczego bez niego ani rusz
– Poznasz magię time stepów (czyli time steps) oraz porozmawiamy o podstawowych strukturach jazzowych, które pomogą Ci zrozumieć muzykę, do której tańczysz oraz tworzyć swoje własne choreografie.
– Pokażę Ci kilka swingowych kroków/ kombinacji, które możesz wykorzystać w swoim tańcu.

Wykorzystując tą wiedzę i te ćwiczenia, złapiesz w tańcu swobodę i luz; nauczysz się też budować krótkie etiudy taneczne.
Ale nie będę Cię tu oszukiwać, że to się zadzieje od razu, po tych warsztatach. Nie. To by było zbyt proste.
Ale jeśli będziesz nad tym pracować, to magia się zadzieje. Zobaczysz!
Dostajesz narzędzia, a reszta już jest w Twoich rękach!

Dodaj komentarz